Korzystanie z telefonu komórkowego, komputera – gdzie postawic granice?

Kolejne obostrzenia, sprawiają że coraz więcej aspektów życia ma być online. Jak to się ma do uzależnień od korzystania z komputera, telefonu komórkowego? Gdzie postawić granicę i jak to zrobić? Czy w ogóle stawiać granicę skoro realne życie przeniosło się do wirtualnej rzeczywistości: praca, szkoła, nauka, kontakty z innymi to wszystko ma się odbywać za pośrednictwem Internetu. Koronawirus nie sprawił, że uzależnienie od gier komputerowych, czy telefonu przestało istnieć. Młode osoby są teraz jeszcze bardziej narażone. Sytuacja jest trudna, bo dzieci uczyć się muszą, kontaktować z koleżankami i kolegami także. Rozrywki też każdy potrzebuje, a skoro nie można wyjść na basen, do kina i wielu innych miejsc to Internet wydaje się być idealnym miejscem.

1. Ustalcie zasady korzystania z urządzeń elektronicznych w Waszym domu i sami się do nich stosujcie dając przykład dzieciom. Może dobrym pomysłem będzie wspólne spożywanie posiłku bez telefonu komórkowego, komputera, czy tabletu? A może ustalicie, że godzinę przed snem już zostawiacie telefony komórkowe i zajmujecie się rozmową, czytaniem książek?

2. Róbcie sobie detox od Internetu, komputera, telefonu i mediów społecznościowych. Tak rodzinnie zarówno dorośli jak i dzieci – zostawiajcie chociaż na chwile to wszystko. Spacer na świeżym powietrzu, na przykład po lesie jest jak najbardziej wskazany w obecnych czasach – ponieważ to wzmacnia odporność, a nie mam tam skupisk ludzi.  

3. To od rodziców zależy, kiedy ich dziecko dostanie swój telefon, tablet, komputer czy laptop. Trzeba to dobrze przemyśleć, poprosić dalszych członków rodziny, by skonsultowali się z Wami kiedy będą chcieli zrobić Waszym dzieciom taki prezent. Kiedy dziecko ma coś „swojego” co „dostało” trudniej rodzicom to kontrolować. Może warto na początek pożyczać dziecku swój stary telefon, tablet czy komputer?

4. Małe dzieci do około 2 – 3 roku życia nie powinny w ogóle korzystać z telefonu, tabletu, czy komputera. Dociera do nich zbyt wiele bodźców; kolorów, dźwięków co źle wpływa na ich rozwój. W późniejszym wieku u dzieci 3-4 letnich czas spędzony przed ekranem powinien być limitowany i ograniczany przez rodziców.   

Co o tym myślisz? Czy to możliwe do zastosowania w Twoim domu?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *